" rel="shortcut icon">
کد خبر : 3433
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵

محمد جمشیدیان

رشد اقتصادی کند چین، کار دست بازار نفت داد

رشد اقتصادی کند چین، کار دست بازار نفت داد

چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان و دومین اقتصاد بزرگ پس از ایالات متحده است. بنابراین از زمانی که این کشور به سیاست تقریباً سه ساله ضد کووید صفر پایان داد که تحرک و فعالیت اقتصادی مردم آن را به شدت محدود کرد، همه چشم‌ها به تقاضای نفت این کشور بود. امروزه این

چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان و دومین اقتصاد بزرگ پس از ایالات متحده است. بنابراین از زمانی که این کشور به سیاست تقریباً سه ساله ضد کووید صفر پایان داد که تحرک و فعالیت اقتصادی مردم آن را به شدت محدود کرد، همه چشم‌ها به تقاضای نفت این کشور بود.

امروزه این عامل اصلی صعودی در بسیاری از پیش بینی های اقتصادی جهانی است. مدیر عامل صندوق بین المللی پول اخیرا گفت: چین امسال حدود یک سوم رشد [اقتصادی] جهانی را به همراه خواهد داشت. ما محاسبه کردیم که یک درصد رشد بیشتر در چین به معنی ۰.۳ درصد رشد بیشتر برای اقتصادهایی است که به چین متصل هستند.

آژانس بین المللی انرژی بر این باور است که چین نیمی از افزایش تقاضای جهانی نفت در سال جاری را به خود اختصاص خواهد داد. گلدمن ساکس انتظار دارد رشد تقاضای نفت چین، برنت را تقریباً ۱۵ دلار در هر بشکه افزایش دهد.

با این حال، چنین شور و شوقی به طور جهانی مشترک نیست. گزارش سیتی بانک می گوید که بهبود چین پس از کووید آهسته تر از حد انتظار به نظر می رسد. به عنوان یک اقتصاد صادرات محور، نیروگاه آسیایی در معرض سلامت سایر نقاط جهان است. تضعیف اقتصاد جهانی تقاضا برای صادرات چین را کاهش خواهد داد و پیامدهای منفی بر اقتصاد این کشور و در نتیجه تقاضای نفت خواهد داشت.

به طور مشابه، اداره ملی آمار چین گفت: “محیط خارجی حتی پیچیده تر است، تقاضای ناکافی همچنان برجسته است و پایه و اساس بهبود اقتصادی هنوز محکم نشده است”. یا همانطور که گزارش شده است وزیر انرژی عربستان سعودی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش تقاضای نفت اخیراً گفت: «وقتی آن را ببینم باور می‌کنم».

خبرنگار: محمد جمشیدیان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.