جمعآوری کارت سوختهای آزاد مصرف بنزین را کاهش میدهد؟
اقتصادآنلاین نوشت:درحالی که دولت دلیل اصلی جمعآوری کارتهای سوخت آزاد از جایگاهها را مدیریت مصرف عنوان میکند اما بررسیها نشان میدهد با میزان سهمیه موجود تغییری در میزان فعلی مصرف بنزین در کشور رخ نخواهد داد. به دنبال تصمیم دولت مبنی بر جمعآوری کارتهای سوخت آزاد از جایگاههای بنزین، زمزمههایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین
اقتصادآنلاین نوشت:درحالی که دولت دلیل اصلی جمعآوری کارتهای سوخت آزاد از جایگاهها را مدیریت مصرف عنوان میکند اما بررسیها نشان میدهد با میزان سهمیه موجود تغییری در میزان فعلی مصرف بنزین در کشور رخ نخواهد داد.
به دنبال تصمیم دولت مبنی بر جمعآوری کارتهای سوخت آزاد از جایگاههای بنزین، زمزمههایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین در آینده به گوش میرسد. هرچند سیاستگذار این موضوع را تکذیب کرده و دلیل جمعآوری کارت سوختها را مدیریت مصرف عنوان میکند اما همچنان به عنوان یکی از گزینههای روی میز مورد توجه جامعه و کارشناسان قرار گرفته است.
مصرف بالای بنزین در ایران بارها خبرساز شده و دلایل مختلفی نیز برای آن عنوان میشود. ابتدای سال جاری نیز بار دیگر مصرف روزانه بنزین در کشور رکورد زد. با این حال برنامه جدید دولت برای کنترل مصرف از طریق کاهش کارتهای سوخت آزاد چقدر میتواند موفق باشد؟
مطابق اعلام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآردههای نفتی، از یکم تا ۱۹ فروردینماه ۱۴۰۲ به طور میانگین روزانه ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف شده است. همچنین در تاریخ ۲۹اسفندماه ۱۴۰۱ رکورد بیسابقه مصرف بنزین با ثبت عدد ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر شکسته شده است.
از طرف دیگر سخنگوی صنف جایگاهداران کشور اعلام کرده است که همه کارتهای شخصی به جز بنزین ۱۵۰۰ تومانی که ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه دارد، ۱۵۰ لیتر هم بنزین ۳۰۰۰ تومانی دارد که مردم میتوانند استفاده کنند.
این یعنی هر ماشین در ماه ۲۱۰لیتر سهمیه استفاده از بنزین دارد که معادل روزانه ۷لیتر مصرف بنزین است. با فرض وجود حدود ۲۰میلیون خودرو در کشور با مصرف ۷ لیتر، روزانه حدود ۱۴۰میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف خواهد شد که معادل همان رکوردی است که در اسفندماه ۱۴۰۱ ثبت شده است.
بنابراین جمعآوری کارتهای سوخت آزاد در جایگاه به تنهایی نمیتواند مصرف بنزین را مدیریت کرده و یا آن را کاهش دهد و برای تحقق این هدف باید سهمیه بنزین آزاد یا همان ۳هزارتومانی نیز در کارتهای سوخت کاهش یابد. از طرف دیگر یکی از راههای پیش روی سیاستگذار این است که پس از کاهش سهمیه ۳هزارتومانی برای افراد، امکان مصرف بالاتر بنزین برای افراد با قیمت بیشتر را فراهم کند. اما سوالی که در این بین پیش میآید این است که آسیب این موضوع بیش از همه به چه کسانی وارد خواهد شد؟ برخی کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی اقشار پایین دست جامعه که از خودرو به عنوان ابزاری برای کسب درآمد استفاده میکنند در چنین شرایطی بیشترین آسیب را خواهند دید و احتمال بروز برخی نارضایتیهای اجتماعی نیز از این مسیر وجود دارد. در نتیجه این کارشناسان اعتقاد دارند اجرای سیاست جمعآوری کارتهای سوخت چه با هدف مدیریت مصرف و چه افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی نمیتواند چندان راهگشا باشد. اما آیا این به بدین معناست که نباید اصلاحی در زمینه قیمت حاملهای انرژی صورت بگیرد؟
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰