" rel="shortcut icon">
کد خبر : 3564
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶

محمد جمشیدیان

مشتری چگونه به بازار نفت برگشت؟/ احتمال سه ماه رشد آهسته و پیوسته تا قله ۱۰۷ دلاری

مشتری چگونه به بازار نفت برگشت؟/ احتمال سه ماه رشد آهسته و پیوسته تا قله ۱۰۷ دلاری

قیمت نفت چه زمانی به بالای صد دلار می رسد و چه عواملی مقوم این ادعا است و چه عواملی مانع از رشد قیمت های نفت در چند ماه پیش رو خواهد شد؟ پس از اینکه نفت خام برنت برای اولین بار در حدود ده ماه گذشته به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید،

قیمت نفت چه زمانی به بالای صد دلار می رسد و چه عواملی مقوم این ادعا است و چه عواملی مانع از رشد قیمت های نفت در چند ماه پیش رو خواهد شد؟

پس از اینکه نفت خام برنت برای اولین بار در حدود ده ماه گذشته به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید، خوش بینی در بازار نفت نسبت به چشم انداز قیمت در حال افزایش است. اکنون حدود یک هفته است که قیمت هر بشکه نفت برنت در بالای محدوده خط مقاومت ۹۰ دلار قرار دارد و حالا خوش بینی به بازار تزریق شده و انتظارات نفت ۱۰۰ دلاری را در فصل پاییز (ماه های اخر سال میلادی) را بیشتر کرده است.

قیمت نفت اخیراً از اقدامات کاهش عرضه اوپک پلاس سود برده است که به عنوان پاتکی در مقابل ترس از تقاضای ضعیف، بازار به خوبی در بازار نفت عمل کرده است.

سودهای پر قدرت برای نفت خام

قیمت نفت در دوره یک ماه اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و رشدی شارپی را تجربه کرده است به نحوی که به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۳ رسیده است، در واقع قیمت نفت از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۴۱ درصد افزایش یافته و بازار دیروز با ۹۰.۲۵ سنت بسته شد.

نفت خام برنت استاندارد برای تحویل در نوامبر موفق شد در پایان معاملات روز جمعه گذشته از سطح ۹۰ دلار در هر بشکه فراتر رود و بالاترین سطح از اواسط نوامبر ۲۰۲۲ را ثبت کند.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز برای تحویل در ماه اکتبر نیز در پایان هفته گذشته به بالای ۸۷ دلار در هر بشکه رسید که به این ترتیب این قیمت ها بیانگر ان است که قرارداد تحویل ماه آینده نفت خام برنت و نایمکس در هفته گذشته بیش از ۲ درصد افزایش یافته است.

از زمان پایین ترین سطح ثبت شده در ژوئن گذشته (خردادماه) قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضای جهانی و تلاش برای کاهش بیش از ۲۵درصد عرضه رکوردهای ممتد در امسال زده است.

بارزترین خبر بازار نفت در هفته گذشته، اعلام عربستان و روسیه برای تمدید کاهش داوطلبانه تولید و صادرات نفت خام تا پایان سال جاری بود. عربستان از تمدید کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز – که از ژوئیه اجرایی شد – تا پایان سال جاری میلادی خبر داده بود.

روسیه همچنین اعلام کرد که کاهش صادرات نفت به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد. تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای ناظران بازار نفت تعجب آور بود که انتظار داشتند برای کاهش عرضه تنها یک ماه تمدید شود و نه تا پایان سال!

تصمیم برای تمدید کاهش عرضه به افزایش انتظارات برای افزایش کسری در بازار نفت در سه ماهه آخر سال جاری کمک کرد.

انتظارات بازار حاکی از آن است که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را برای باقیمانده سال جاری متوقف خواهد کرد و بانک مرکزی اروپا به سمت افزایش هزینه های استقراض بیشتر می رود. به این ترتیب انتظارات بسیاری از تحلیلگران به ادامه رشد قیمت نفت در دوره آتی اشاره می کند که مهمترین دلیل آن برگشتن ورق کمبود تقاضا و نمایان شدن کمبود عرضه نفت خام است.

خبرنگار: محمد جمشیدیان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.