" rel="shortcut icon">
کد خبر : 2652
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳

تهران – ریاض؛ پیامی که پنجشنبه رد و بدل شد

تهران – ریاض؛ پیامی که پنجشنبه رد و بدل شد

رضا زندی، روزنامه نگار و تحلیلگر حوزه انرژی در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: پس از سخنان دوستانه زنگنه و شاهزاده عربستان در اجلاس اوپک، مهم است که وزیر نفت بعدی از ظرفیت اوپک برای رفع تنش بین ایران و عربستان و همکاری بین ۲ کشور استفاده کند. غروب پنجشنبه گذشته پیام مهمی بین ایران

رضا زندی، روزنامه نگار و تحلیلگر حوزه انرژی در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: پس از سخنان دوستانه زنگنه و شاهزاده عربستان در اجلاس اوپک، مهم است که وزیر نفت بعدی از ظرفیت اوپک برای رفع تنش بین ایران و عربستان و همکاری بین ۲ کشور استفاده کند.

غروب پنجشنبه گذشته پیام مهمی بین ایران و عربستان رد و بدل شد؛ پیامی در ظاهر ساده اما بااهمیت برای بسترسازی‌ بهبود رابطه بین تهران و ریاض. در افتتاحیه صد و هشتاد و یکمین اجلاس وزرای اوپک، جملات دوستانه‌ای بین وزرای نفت و انرژی ایران و عربستان رد و بدل شد که دنیا آن را دید. جلسات اوپک نقش مهمی در پایان برخی از مناقشات سیاسی ایران با همسایگانش داشته است؛ از زمان محمدرضا پهلوی تا دوره هاشمی رفسنجانی.
۱-سال ١٩٧۵ (اسفند١٣۵٣) محمدرضا پهلوی و صدام‌حسین در اجلاس روسای کشورهای صادرکننده نفت در الجزایر شرکت می‌کنند؛ در دوره‌ای که تنش بین تهران و بغداد در ماجرای اروندرود بالا گرفته بود. با وساطت «بومدین»، رئیس‌جمهور وقت الجزایر، مذاکرات شاه  و صدام‌حسین انجام و در جلسه رسمی اوپک، توافق رسمی این دو نفر برای رفع تنش اعلام و با امضای معاهده ١٩٧۵ الجزایر، خواسته بحق ایران در اروندرود به رسمیت شناخته می‌شود. بعد از جنگ تحمیلی ٨ ساله عراق علیه ایران، باز هم اجلاس اوپک بود که کمک کرد غلامرضا آقازاده، وزیر وقت نفت ایران بی حاشیه خبری، پاسخ هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت ایران را به طرف عراقی برساند. شرحش را هاشمی در کتاب خاطراتش آورده است. جلسات اوپک، همیشه برای ایران مهم بوده است؛ چه برای نفتش، چه برای سیاستش.
۲-باور کنید حالا وقت طرح دیپلماسی حل تنش بین ایران و عربستان از طریق اوپک است. اگر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش اعلام کرد که مانعی برای گشایش سفارت ایران در ریاض نمی‌بیند، باید سرنخ پنجشنبه را بگیرد و پیگیری سریع آن را به‌دست وزیر نفت دولتش بسپارد. پنجشنبه چه اتفاقی بین ایران و عربستان در اوپک رخ داد؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.