" rel="shortcut icon">
کد خبر : 3145
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱

آمار تکان‌دهنده از درآمد نفت ایران تا پایان قرن چهاردهم / کمترین و بیشترین درآمد نفت از آن کدام دولت‌هاست؟

آمار تکان‌دهنده از درآمد نفت ایران تا پایان قرن چهاردهم / کمترین و بیشترین درآمد نفت از آن کدام دولت‌هاست؟

قرن نو نوشت: ایران تا پایان قرن چهاردهم ۱۵۵۲ میلیارد دلار در بازارهای جهانی به فروش رسانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان فروش نفت ایران از ابتدایی‌ترین سال‌های کشف نفت در پایان قرن سیزدهم تا سال ۱۳۵۲ برابر با ۲۶ میلیارد و هشتصد میلیون دلار بوده است که این رقم در سال‌های ۱۳۵۲ تا سال

قرن نو نوشت: ایران تا پایان قرن چهاردهم ۱۵۵۲ میلیارد دلار در بازارهای جهانی به فروش رسانده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان فروش نفت ایران از ابتدایی‌ترین سال‌های کشف نفت در پایان قرن سیزدهم تا سال ۱۳۵۲ برابر با ۲۶ میلیارد و هشتصد میلیون دلار بوده است که این رقم در سال‌های ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۵۷ رشدی عجیب را تجربه می‌کند.

قرن چهاردهم را می‌توان قرن وابستگی عجیب و غریب ایران به نفت نامید. اقتصاد ایران چنن به نفت آمیخته شده است که جدا شدن آن از این ماده سیاه رنگ جراحی عظیمی را می‌طلبد.
دولت‌ها در ایران همواره برامه کاهش وابستگی به نفت را در دستور کار قرار داده‌اند اما در عمل این آمیختگی همچنان برای اقتصاد ایران دردسرساز بوده است.

تورم بالا و بهره‌وری پایین از نظر بسیاری از کارشناسان به این موضوع باز می‌گردد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این میزان درآمد می‌توانست اهرمی لازم و کافی برای دستیابی به توسعه باشد اما برای ایران این اتفاق نیفتاد و ایران  همچنان کشوری در حال توسعه تلقی می‌شود. وابستگی اقتصاد ایران به نفت از نیمه قرن چهاردهم با رشد درآمدهای نفتی افزایشی قابل توجه را تجربه کرد.

اولین قرارداد نفتی ایران در دوره پادشاهی مظفرالدین شاه با شرکت دارسی منعقد شد .

به دنبال اعطای امتیاز استخراج و بهره برداری از نفت سراسر ایران، به غیر از ۵ استان شمالی،  در سال ۱۲۸۰ (هـ. ش) از سوی مظفر الدین شاه قاجار به «ویلیام ناکس دارسی» انگلیسی، مته حفاری اولین چرخش های خود در خاک خاورمیانه را تجربه کرد و به این ترتیب نام ایران به عنوان خاستگاه نخست صنعت نفت خاورمیانه، در تاریخ عملیات نفتی ایران منطقه زرخیز جهان ثبت شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.